|
Připravovaná studie E-mobilita v MHD10.6.2013 Konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která provozuje portál Proelektrotechniky.cz, prezentovala na konferenci Trendy evropské dopravy a na semináři Smart City ve dnech 6. a 7. 6. 2013 první výsledky studie "E-mobilita v MHD", zaměřené na současný stav a vývoj elektrických autobusů pro městskou dopravu. Studie porovnává na souhrnných ukazatelích i na konkrétních případových studiích z provozu v ČR a v zahraničí technologické, provozní, ekonomické a ekologické parametry elektrických autobusů, včetně autobusů s palivovými články a diesel-hybridních autobusů, oproti parametrům standardních dieselových a plynových pohonů. Zároveň ukazuje předpokládaný další vývoj elektrických autobusů spolu s potřebou a doporučeným směrováním podpory těchto technologií z veřejných prostředků. Konečný text této studie bude ke stažení na našich internetových stránkách nejpozději v září 2013. Naše čtenáře budeme včas informovat. redakce Proelektrotechniky.cz Foto: SOR Prezentace z konference TED, včetně naší přednášky "Vývojové směry v e-mobilitě městské dopravy ve světě", jsou ke stažení zde Prezentace ze semináře Smart City, včetně naší přednášky "Elektrobusy v MHD – trendy a příklady" jsou ke stažení zde 30.8.2013 Studie E-mobilita v MHD byla již uveřejněna a je ke stažení zde Přečtěte si také:Elektrobus BYD v Ostravě11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams – postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se zkušebním provozem v Londýně. Dostupné informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu na pravidelné lince č. 38 12m elektrobusy Solaris ve zkušebním provozu v Krakově7.5.2014 Dopravní podnik v polském městě Krakov (MPK) začal na konci dubna 2014 zkušební provoz 12m elektrobusu Solaris Urbino 12 electric. Po dobu následujících 12 měsíců bude v běžném provozním nasazení na lince s cestujícími testována jeho efektivnost a spolehlivost. Pro tento účel poskytl dodavatel, společnost Solaris Bus & Coach S.A., elektrobus dopravci na leasing. Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími Netradiční nabíjecí zařízení pro elektrická vozidla od Multi-Contact21.3.2014 Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné připojení. Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Elektrobus SOR EBN 8 na zkoušku v Praze7.2.2014 Po nedávném zkušebním provozu elektrobusu Siemens/Rampini na lince 216 pražské MHD nasadil Dopravní podnik hl. m. Prahy na stejnou linku městský elektrický midibus SOR EBN 8, aby porovnal jeho provozní vlastnosti s uvedeným elektrobusem Siemens. Zkušební provoz sledovala i naše redakce. Elektrobus SOR EBN 8 je kratší verzí elektrobusu SOR EBN 10,5, známého z každodenního provozu v MHD Ostrava (viz studie „E-mobilita v MHD“). ZeEUS: evropský projekt pro rozvoj elektrických autobusů zahájen27.1.2014 Ve čtvrtek 23. ledna 2014 byl slavnostně zahájen evropský inovační projekt ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System, tedy systém městských autobusů s nulovými emisemi), koordinovaný Mezinárodní unií veřejné dopravy – UITP. V rámci tohoto 3,5letého projektu budou demonstrována různá inovativní technologická řešení pro 12m elektrické autobusy a jejich dobíjecí infrastruktury v provozu osmi evropských měst: Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Plzeň, Stockholm a jedno italské město, prozatím nespecifikované (pravděpodobně Řím). Elektrobus Siemens/Rampini na zkoušku v Praze22.1.2014 Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech 22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst Indukčně dobíjené elektrobusy v Milton Keynes17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě: Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9. 1. 2014. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|